Friday 1 February 2013

Epilog

Pensyarah sedang sibuk membersihkan papan putih di hadapan kelas menandakan kelas untuk petang itu telah pun habis. Pelajar-pelajar sudah mula bersurai untuk pulang ke rumah masing-masing. Tidak sampai 5 minit, suasana bising sudah beransur hilang.

Aku masih ligat memasukkan segala perkakas belajarku ke dalam beg. Memikirkan cuaca yang gelap diluar, memaksaku bergegas untuk keluar dari kelas secepat yang mungkin. Aku tak bawa payung, kalau hujan habislah lencun waktu tunggu bas nanti, fikirku lagi.

Tanpa berlengah, aku percepatkan langkahku menuju ke pintu dengan keadaan tergesa-gesa. Selang beberapa langkah aku menapak keluar, satu suara garau menyapaku.

"Sayang!"
Aku tersentak. Aku yang berjalan menunduk pada mulanya lantas berpaling.
Kelihatan seorang lelaki sedang berdiri betul-betul di tepi pintu masuk itu tadi.
Serta merta senyumku melebar. Senyuman cinta.

"Abang.. Bila sampai? Kenapa tak mesej dulu cakap nak jemput?"

"Saja nak buat suprise untuk isteri abang ni". Ujarnya sambil menarik hidungku dan tersenyum. Beg yang aku bawa tadi kini bertukar tangan.

"Macam tau-tau je sayang tak bawa payung kan."

"Abang dapat agak sayang tak bawa payung hari ni. Sebab tu abang jemput. Nanti sayang demam pulak kalau kena hujan" ucap suamiku.

"Sweetnya abang ni. Sayanggg abang" Ucapku padanya. Tangannya ku raih, lalu ku genggam. Masing-masing berjalan beriringan menuju ke kereta sambil senyuman tak lekang dari bibir. Enjin kereta dihidupkan dan kedua-dua pasangan sejoli itu pulang ke rumah mereka.

--------------------------------------------------------------------------

-TAMAT-

No comments:

Post a Comment